Penyediaan Pelan Perniagaan
Rancangan Perniagaan (RP)
1. Satu dokumen bertulis yang menerangkan secara menyeluruh tentang perniagaan atau projek yang hendak dijalankan.
2. Merupakan pelan induk perniagaan yang menerangkan kajian-kajian yang telah dibuat dan langkah-langkah yanbg akan diambil pada masa hadapan untuk membangunkan perniagan, ramalan dan jangkaan serta cara-cara pelaksanaan strategi perniagaan
Kegunaan (RP)
Membolehkan usahawan melihat dan menilai projek secara objektif, kritikal dan praktikal.Menjadi garis panduan untuk pengurusan perniagaan.Mengkaji dan menilai sama ada projek yang akan dilaksanakan berdayamaju atau sebaliknya.Meyakinkan pihak-pihak tertentu terhadap idea-idea perniagaan dan sebagai asas bagi cadangan pembiayaan.Mengagihkan sumber-sumber yang terhad dengan lebik baik.Pengumpulan Maklumat Penyediaan (RP)
Rekod dan data dalaman sesebuah perniagaanStatistikData ekonomiData perdaganganPenyelidikan pasaranKandungan (RP)
1. Jadual Kandungan
2. Ringkasan eksekutif RP/sinopsis RP
3. Pengenalan
4. Tujuan Penyediaan RP
5. Latar belakang perniagaan/syarikat
6. Latar belakang pemilik
7. Rancangan organisasi/pengurusan
8. Rancangan pemasaran
9. Rancangan pengeluaran/operasi
10. Rancangan kewangan
11. Jadual pelaksanaan projek
12. Rumusan
Penyediaan (RP)
1. Pengenalan
Nama SyarikatJenis Perniagaan yang diceburibarangan/perkhidmatan yang ditawarkanlokasi premistarikh perniagaan dimulakanlatar belakang industri dan tren pasaranSenario masa hadapan2. Tujuan Penyediaan RP
Nyatakan sama ada:
memohon pembiayaan kewangan dari pihak-pihak tertentumerancang pelaksanaan projek baruuntuk dijadikan garis panduan dalam menguruskan perniagaanatau lain-lain tujuan3. Latar Belakang Perniagaan/Syarikat
Nama perniagaanAlamat, No. TelefonBentuk perniagaanKegiatan utamaTarikh mula/hendak memulakan perniagaanNo. Pendaftaran PerniagaanModal permulaan, modal dibenarNama dan alamat pemegang sahamNama bank (jika ada)No. Akaun Perniagaan(jika ada)4. Latar Belakang Pemilik/Ahli Kongsi/Pemegang Saham
Nama, alamat, no. telefonKelulusan akademikPengalaman/kemahiran5. Rancangan Organisasi/Pengurusan
Matlamat dan strategi syarikatStruktur/carta syarikatSenarai kakitangan pengurusanSenarai perjawatan tanggungjawab setiap jawatanimbuhan/gaji bagi setiap jawatan6. Rancangan Pemasaran
Analisis Pasaran untuk membuat ramalan jualan yang baik, maka perlu buat analisis keatas pelanggan, pasaran dan barangan/ perkhidmatan.mengkaji arah aliran pasaran dalam industri bagi perniagaan yang dijalankan.mengukur saiz pasaran iaitu jumlah potensi pasaran dalam sesuatu kawasan dalam jangkamasa tertentu (eg. setahun).Barangan/Perkhidmatan - ciri-ciri serta kelebihan yang dimilikinya serta faedah-faedahnya. Mengenalpasti pelanggan/pengguna barangan atau perkhidmatan tersebut.Persaingan bagi barangan/perkhidmatan tersebut.Ramalan Jualan syer pasaran bagi barangan/perkhidmatan.Strategi Pemasaran Strategi pemasaran secara keseluruhanbagaimana syarikat akan menghadapi persaingankelebihan perniagaan jika dibandingkan dengan pesaing dari segi, kualiti, harga, lokasi, imej dan sebagainyaStrategi barangan faktor-faktor yang boleh menarik pelangganStrategi harga penentuan hargatawaran harga dan sebagainya.Strategi Pengedaran cara pengedaran dibuatkos-kos yang terlibatrancangan jangka pendek dan jangka panjang jualan tersebutStrategi promosi teknik-teknik promosi yang akan dijalankanBelanjawan pemasaran
7. Rancangan Pengeluaran/Operasi
8. Rancangan Kewangan
Bahagian ini bertujuan untuk mempastikan sejauh mana kebenaran andaian-andaian yang dibuat berkaitan dengan pasaran, jualan dan kos-kos yang terlibat. Ramalan/andaian yang dibuat perlu realistik supaya ia boleh digunakan untuk penilaian dayamaju projek dan juga sebagai alat kawalan belanjawan.
Bahagian ini merangkumi :
Kos pelaksanaan projekSumber pembiayaan modal sendiripinjaman banksewa belilain-lainProforma aliran tunai - bulanan dan tahunan (3 - 5 tahun)Proforma Penyata Pendapatan - tahunan (3 - 5 tahun)Analisis Titik Pulang Modal9. Jadual Pelaksanaan Projek
Untuk menunjukkan peringkat-peringkat pelaksanaan sesuatu projek.
10. Rumusan/Justifikasi
Memberi alasan kukuh bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu tentang dayamaju projek/perniagaan tersebut.
SUMBER: MECD
No comments:
Post a Comment